Szociális partnerek közös programjai

A szociális partnerek kapacitásfejlesztése, szociális partnerek közös programjai érdekében munkaértekzleteket szerveztünk 5 alkalommal, rendezvényenként 15 fő részére, 3 óra időtartamban

Témáink voltak:

  • Tisztességes üzletvitel, vállalati/érdekképviseleti kommunikáció
  • Minőségi áru/szolgáltatás
  • Felelősségvállalási programok, nemzetközi és hazai jó gyakorlatok
  • Közös workshopok szociális partnerekkel, közös megállapodások
  • Generációs sokszínűségből eredő kihívások és azok kezelése

1 alkalommal - Adatgyűjtés és -feldolgozás, tanulmány készült: Kérdőív felvétel - kitekintés - más csoportok és partnerek, ágazati szereplők megszólítása a témában – minimum 100 fő lekérdezése

 

Tisztességes üzletvitel, vállalati/érdekképviseleti kommunikáció - 2022.05.31. (08:00 - 11:00)

A rendezvény célja: Szociális partnerek közös programjai: Tisztességes üzletvitel, vállalati/érdekképviseleti kommunikáció – témavezetésekkel. Versenyjogi előírások tisztességes üzletvitel – példaként egy élelmiszeripari multinacionális cég HITVALLÁSA – „Hiszünk a szabad verseny fontosságában”. A Nestlé felkészült és a jövőben is mindig felkészült lesz arra, hogy sikeresen versenyezzen korunk üzleti környezetében az érvényben lévő verseny- és tisztességes üzletvitelre vonatkozó jogszabályok maradéktalan betartásával. Éppen ezért munkatársainak mindig be kell tartaniuk az alábbi szabályokat:

  • Kereskedelmi politikánkat és árainkat önállóan szabjuk meg, versenytársainkkal vagy más tőlünk független felekkel közvetve vagy közvetlenül, formálisan vagy informálisan soha nem egyeztetünk.
  • A vevőkört, az értékesítési területeket, illetve a termékpiacokat a Nestlé soha nem osztja fel versenytársaival, az mindig tisztességes verseny eredményeképp alakul ki.
  • A vásárlókkal és a beszállítókkal tisztességesen kereskedünk valamennyi munkatársnak, de különösképp azoknak, akik a marketing, az értékesítés és a beszerzés területén dolgoznak, illetve azoknak, akik rendszeresen kapcsolatban állnak a versenytársainkkal, nagy a felelősségük abban, hogy mindig tájékozottak legyenek a hatályos versenyjogi szabályokban.
  • Ha kétségük merül fel, akkor egyeztetniük kell a jogi osztállyal, hogy az tanácsot vagy oktatást nyújtson a versenyjogi szabályokkal kapcsolatban.

 

 

Minőségi áru/szolgáltatás - 2022.09.19. (10:00 - 13:00)

A rendezvény célja: hogy a felelős vállalatok önkéntes felelősségvállalásukon keresztül, tisztességes úton tudják növelni jó hírnevüket, társadalmi megítélésüket, versenyképességüket és nem utolsó sorban jövedelmezőségüket, miközben egyaránt megfelelnek a társadalom velük szemben támasztott etikai és környezeti elvárásainak. Jelen projekt megvalósítása, és a munkaértekezleten résztvevők szemléletformálása lehetőséget biztosít arra, hogy olyan folyamatokat generáljunk - dolgozzunk ki – amelyek útmutatásként, tanácsként szolgálnak a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kialakítására, szemléletük fejlődésének elősegítésére, úgy, hogy minden előírásra, esetleges kérésre nagy hangsúlyt fektessenek, természetesen a munkáltató és a munkavállalók közösen kialakított igényeinek, szükségleteinek figyelembevétele mellett. A szociális partnerek a társadalmi és munkaerő piaci szerepvállalásuk közepette keresik a választ arra, hogy mit nevezünk minőségi terméknek vagy szolgáltatásnak? Miszerint: Azok a termékek és vagy szolgáltatások, melyek elérik, és vagy meghaladják az ügyfelek elvárásait - eredményezhetnek vevői elégedettség. A Quality, a termék / szolgáltatás minőségében bekövetkezett pozitív irányú elmozdulás, az változás! A minősége, annak a függvénye. hogy az ügyfél miként éli meg a termék / szolgáltatás, elmozdulásának hasznosságát, a maga számára, ahogyan azt ő kapja – és az kiváltja az elégedettségét. Mit jelent, a minőségi termék, vagy szolgáltatás? Az ügyfél elvárásainak való megfelelés – szinte teljeskörű – üzleti filozófiaként! FŐ ÉRTÉK!

 

 

Felelősségvállalási programok, nemzetközi és hazai jó gyakorlatok - 2022.09.20. (09:00 - 12:00)

A rendezvény célja: hogy a felelős vállalatok önkéntes felelősségvállalásukon keresztül, tisztességes úton tudják növelni jó hírnevüket, társadalmi megítélésüket, versenyképességüket és nem utolsó sorban jövedelmezőségüket, miközben egyaránt megfelelnek a társadalom velük szemben támasztott etikai és környezeti elvárásainak. Jelen projekt megvalósítása, és a munkaértekezleten résztvevők szemléletformálása lehetőséget biztosít arra, hogy olyan folyamatokat generáljunk - dolgozzunk ki – amelyek útmutatásként, tanácsként szolgálnak a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kialakítására, szemléletük fejlődésének elősegítésére, úgy, hogy minden előírásra, esetleges kérésre nagy hangsúlyt fektessenek, természetesen a munkáltató és a munkavállalók közösen kialakított igényeinek, szükségleteinek figyelembevétele mellett.

A GYSEV Zrt. speciális, vasúti terület révén fő irányként az

  1. pillér - a közlekedésbiztonságot és az arra való figyelemfelhívást tűzte ki egyik céljául.
  2. pillér - a munkavállalóink egészségi állapotának megőrzése.
  3. pillére - pedig a tudásátörökítés témaköre.

 

 

Közös workshopok szociális partnerekkel, közös megállapodások - 2022.09.29. (10:00-13:00)

A rendezvény célja: hogy a felelős vállalatok (munkaadók) és a munkavállalói érdekképviseletek önkéntes és törvénybe foglalt együttműködési kötelezettségeiken alapuló felelősségvállalásukon keresztül, tisztességes úton tudják növelni közösen a jó hírnevüket, társadalmi megítélésüket, a munkáltatók a versenyképességüket és nem utolsó sorban jövedelmezőségüket, miközben egyaránt, és együtt megfelelnek a társadalom velük szemben támasztott etikai és környezeti elvárásainak.

Jelen projekt megvalósítása, és a munkaértekezleten résztvevők szemléletformálása - lehetőséget biztosít arra, hogy olyan folyamatokat generáljanak - dolgozzanak ki, amelyek útmutatásként, tanácsként szolgáljanak az ágazatban működő különböző típusú és érdekeltségű érdekképviseleti szervezeteknek, valamint az együttműködő partner vállalatok SZOCIÁLIS PARTNEREK közötti együttműködésen alapuló szerződés kötéseinek, Pl :

  • ÜZEMI TANÁCSOK – MUNKÁLTATÓK = ÜZEMI MEGÁLLAPODÁS
  • SZAKSZERVEZETEK – KOLLEKTÍV SZERZŐDÉS

 társadalmi felelősségvállalásának kialakítására, szemléletük fejlődésének elősegítésére, úgy, hogy minden előírásra, esetleges kérésre nagy hangsúlyt fektessenek, természetesen a munkáltató és a munkavállalók közösen kialakított igényeinek, szükségleteinek figyelembevétele mellett. A workshop lehetőséget adott az egymás mellett futó és keresztező érdekek felismerésére és az értékek kiemelésére, kölcsönös tiszteleten alapuló elfogadására.

  

 

Generációs sokszínűségből eredő kihívások és azok kezelése - 2022.09.29. (14:00-17:00)

A rendezvény célja: hogy a felelős vállalatok és a munkavállalói érdekképviseletek az idősödő társadalom és a generációs sokszínűségből eredő kihívásokat és azok kezelése önkéntes és törvénybe foglalt együttműködési kötelezettségeiken alapuló felelősségvállalásukon keresztül, tisztességes úton tudják növelni közösen a jó hírnevüket, társadalmi megítélésüket.

A cél az idősödő munkavállalók helyzetének a bemutatása. A leíró statisztikai adatokra támaszkodva megjelenítikk azokat az általános európai trendeket, amelyek az 55-65 év közöttiek munkaerő-piaci aktivitásának alakulását jellemzik, majd összefoglalták a legfontosabb elméleteket, amelyek magyarázó elveket kínálnak az idősödő munkavállalók és az ŐKET követő nemzedék - munkaerő-piaci helyzetének és a fiatalabb korosztályok munkaerőpiacról való, ki-be lépésével kapcsolatban. Ismertetjük az idősödő munkavállalók aktivitásának csökkenésére az utóbbi években adott, legfontosabb európai és hazai szociálpolitikai reakciókat, amelyek gyakorlati megvalósulását egy-egy példával illusztrálták is. Megállapították, hogy az Európában tapasztalt trendek Magyarországon is megjelennek. Ezt érintően megtárgyalták a hazánkra jellemző sajátosságokat.

  

 

Adatgyűjtés, tanulmány

Összefoglaló a Vállalatok társadalmi felelősségvállalásának elősegítése projekt kutatási eredményeiről

Tartalom:

  • Egyéni interjúkból kialakult kép
    • A munkáltatói válaszok a kérdőívre
      • A - A munkaerő-demográfia stratégia
      • B - Egészség és biztonság a munkahelyen
      • C - Képességek és kompetenciakezelés
      • D - Munkaszervezés az egészséges és produktív munkavégzéshez
      • E - Intergenerációs megközelítés
      • F Pénzügyi programok
    • Munkavállalói válaszok a kérdőívre
      • Általános megállapítások
      • A - A munkaerő-demográfia stratégia
      • B - Egészség és biztonság a munkahelyen
      • C - Képességek és kompetenciakezelés
      • D - Munkaszervezés az egészséges és produktív munkavégzéshez
      • E - Intergenerációs megközelítés
      • F - Pénzügyi programok
  • A kérdőíves vizsgálat
  • A kérdőíves felmérés összegzése
  • A további kutatásba bevont szervezetek kiválasztása

A kérdőíves felmérés összegzéséből:

A kérdőívre zömében a férfi munkavállalók válaszoltak (71 százalék). A foglalkoztatási jogviszonyt tekintve döntő többségben határozatlan idejű teljes munkaidős munkaviszonyban dolgozik a megkérdezett munkavállalók 96 százaléka, tehát, a GySEV Zrt. megőrizte a korábbi, tradicionális foglalkoztató státuszát, és ez egyértelműen kedvező a munkavállalók számára.

A vizsgálatban résztvevők több mint a felének középfokú végzettséget szerzett, a válaszadók 70 százalékának középfokú vagy magasabb az iskolai végzettsége. Az adatok alátámasztják azt az állítást, hogy a vasút képzett szakembereket kíván. Ugyanakkor a vasúi munkavállalók korfája a vártnál nagyobb mértékű elöregedést mutat. A válaszadó munkavállalók 35 százaléka 51 év feletti és 6 százalékuk 61 év feletti, amely azt jelenti, hogy öt éven belül a válaszadó munkavállalók egyharmadát pótolnia kell a GySEV Zrt-nek – mégpedig, mint láttuk, jól képzett munkaerővel.

A vasúti munkahelyeket a nagymértékű függés, a koordináció magas foka jellemzi, ezért nem meglepő, hogy az alkalmazottak (62 százalék) mellett relatív módon magas azoknak a száma, akik más munkavállalókért felelnek (38 százalék).

A válaszadó munkavállalók 4 százaléka több, mint 35 éve (!) itt dolgozik, és 32 százalékuk több mint 25 éve! Újoncok – 1-5 éve itt dolgozó munkavállalók – csak a válaszadók 12 százalékát adják!

A munkaterhelés tekintetében örvendetes, hogy a válaszadók 59 százaléka normál munkaidőt tölt a munkahelyén, ugyanakkor 40 százalékuk többet dolgozik, mint 40 óra. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a visszaküldött válaszok szerint a munkavállalók 45 százaléka másodállást, illetve alkalmi munkát vállal, 15 százalékuk pedig heti 20 óránál is többet dolgozik a fő munkaviszonya mellett, akkor azt kell mondani, hogy van egy olyan csoport a GySEV-en belül, amely igencsak elhasználja magát a munka frontján. Ennek megfelelően a válaszadók 48 százaléka kevesebbet szeretne dolgozni, mint 40 óra, és magas, (39 százalék) azoknak a száma, akik 36 óránál is kevesebbet látnának ideálisnak.