Szakmai módszertani fejlesztések (rendezvény)

Szakmai módszertani fejlesztések (rendezvények) szervezése 2 alkalommal történt meg.

 

2021.09.17. 17:00-20:00

A munkaértekezletre az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület egyesületi tagjai kaptak meghívást. A résztvevők több évtizedes vállalkozói múlttal rendelkező cégvezetők, munkáltatók. Az eseményen bemutatásra került az online kérdőíves adatgyűjtés eredménye, kiemelt figyelemmel a munkavállalók és a munkáltatók tapasztalatainak és elvárásainak közös pontjaira és a jelentős eltérésekre. Az adatgyűjtés eredménye kapcsán többnyire megerősítő visszajelzést kaptunk, ugyanakkor érezhető volt a fiatalabb és az idősebb generáció közötti szemléletmódbeli különbség.

A XX. század társadalmi-gazdasági folyamatainak jellemző vonása volt a folytonos változás. A XXI. század kezdeten azonban már nem önmagában a változás, hanem ennek gyorsulása a meghatározó. A válsághelyzetek tovább gyorsítják a változásokat. A változások menedzselésében a képzésnek meghatározó szerepe van. Az előadáson a projekt megvalósításának kezdetén készített tanulmány rövid bemutatása után a megállapításokból levonható, a képzésfejlesztés inputjaként felhasználható következtetések prezentálására fókuszáltunk. Ezek a megállapítások a következők:

  • A képzési program, a képzés módszere alkalmazkodjon a munkahelyek igényeihez. A képzési programok aktualizálását a készségigények előrejelzésére szolgáló mechanizmusokkal segítsék.
  • A képzési program hossza, tartalma a szociális partnerek által meghatározott változó készségigényekhez igazodjon.
  • A program tartalmazzon munkaalapú tanulási elemeket, mivel a projekttel érintett ágazatokban munkaerőhiány van. A munkáltatók képzés miatt nem tudják tartósan nélkülözni a munkavállalókat.
  • A szakképzési program tanulóközpontú legyen, személyes, vagy vegyes tanulási formák igénybevételét tegye lehetővé,
  • A szakképzési programok a tanulási eredményeket határoznak meg, szükség szerint egységekre (modulokra) bontva,
  • A szakképzésben oktatók továbbképzéséről gondoskodni kell annak érdekében, hogy: színvonalas képzést nyújtsanak; valamint a hatékony innovatív képzési módszereket sajátítsanak el.
  • A szakképzés fejlesztésébe be kell vonni a szociális partnereket és az összes érdekelt felet, köztük a szakképzési intézményeket, az ágazat képviselőit és a legkülönbözőbb méretű vállalkozásokat, az állami és magán foglalkoztatási szolgálatokat, a szakképzésben dolgozó oktatókat és képviselőiket, a közvetítő szerveket, például az iparkamarákat, a kézműves kamarákat, a szakmai és ágazati szervezeteket, hatóságokat.
  • A szakképzésnek reagálni kell a felnőtt lakosság növekvő képzési és átképzési igényeire, a szociális partnerekkel közösen azonosított készségigényeinek kielégítésére.

 

2021.09.29. 15:00-18:00

A munkaértekezletre az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület egyesületi tagjai kaptak meghívást. A rendezvényen a szakmai módszertani fejlesztés feladatai a háttértanulmány tükrében került bemutatásra.

Szakmai módszertani fejlesztés előzményei

  • Elemző tanulmány, hatásvizsgálat készítés
  • Online kérdőív kidolgozása, kérdőívek online kiküldése, adatgyűjtés, kérdőíves adatok feldolgozása, elemzése – összegző tanulmány készítés

Képzésfejlesztés folyamata

  • Munkaértekezlet – a munkáltatók bevonásával az alkészült tanulmányok következtetéseinek bemutatása, véleményezése
  • Interjúk a szociális partnerekkel -tanulmány
  • Képzési program, képzési módszertan kidolgozása
  • Munkaértekezlet – képzési program, módszertan véleményezése

Képzésfejlesztés folyamata

  • Pilot képzés megvalósítása
  • A pilot képzésben érintett munkáltatók és munkavállalók tapasztalatainak összegyűjtése
  • Tapasztalatok alapján zárótanulmány készítés
  • Eredmények terjesztése
     

Javaslatok a módszertani fejlesztéshez

  • A képzési program, a képzés módszere alkalmazkodjon a munkahelyek igényeihez. A képzési programok aktualizálását a készségigények előrejelzésére szolgáló mechanizmusokkal segítsék. 
  • A képzési program hossza, tartalma a szociális partnerek által meghatározott változó készségigényekhez igazodjon.
  • A program tartalmazzon munkaalapú tanulási elemeket, 
  • A szakképzési program tanulóközpontú legyen, személyes, vagy vegyes tanulási formák igénybevételét tegye lehetővé,
  • A szakképzési programok a tanulási eredményeket határoznak meg, szükség szerint egységekre (modulokra) bontva, 
  • A szakképzésben oktatók továbbképzéséről gondoskodni kell annak érdekében, hogy: színvonalas képzést nyújtsanak; valamint a hatékony innovatív képzési módszereket sajátítsanak el. 
  • A szakképzés fejlesztésébe be kell vonni a szociális partnereket és az összes érdekelt felet, köztük a szakképzési intézményeket, az ágazat képviselőit és a legkülönbözőbb méretű vállalkozásokat, az állami és magán foglalkoztatási szolgálatokat, a szakképzésben dolgozó oktatókat és képviselőiket, a közvetítő szerveket, például az iparkamarákat, a kézműves kamarákat, a szakmai és ágazati szervezeteket, hatóságokat. 
  • A szakképzésnek reagálni kell a felnőtt lakosság növekvő képzési és átképzési igényeire, azonosított készségigényeinek kielégítésére