Szakmai módszertani fejlesztések (rendezvény)
Szakmai módszertani fejlesztések (rendezvények) szervezése 2 alkalommal történt meg.
2021.09.17. 17:00-20:00
A munkaértekezletre az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület egyesületi tagjai kaptak meghívást. A résztvevők több évtizedes vállalkozói múlttal rendelkező cégvezetők, munkáltatók. Az eseményen bemutatásra került az online kérdőíves adatgyűjtés eredménye, kiemelt figyelemmel a munkavállalók és a munkáltatók tapasztalatainak és elvárásainak közös pontjaira és a jelentős eltérésekre. Az adatgyűjtés eredménye kapcsán többnyire megerősítő visszajelzést kaptunk, ugyanakkor érezhető volt a fiatalabb és az idősebb generáció közötti szemléletmódbeli különbség.
A XX. század társadalmi-gazdasági folyamatainak jellemző vonása volt a folytonos változás. A XXI. század kezdeten azonban már nem önmagában a változás, hanem ennek gyorsulása a meghatározó. A válsághelyzetek tovább gyorsítják a változásokat. A változások menedzselésében a képzésnek meghatározó szerepe van. Az előadáson a projekt megvalósításának kezdetén készített tanulmány rövid bemutatása után a megállapításokból levonható, a képzésfejlesztés inputjaként felhasználható következtetések prezentálására fókuszáltunk. Ezek a megállapítások a következők:
- A képzési program, a képzés módszere alkalmazkodjon a munkahelyek igényeihez. A képzési programok aktualizálását a készségigények előrejelzésére szolgáló mechanizmusokkal segítsék.
- A képzési program hossza, tartalma a szociális partnerek által meghatározott változó készségigényekhez igazodjon.
- A program tartalmazzon munkaalapú tanulási elemeket, mivel a projekttel érintett ágazatokban munkaerőhiány van. A munkáltatók képzés miatt nem tudják tartósan nélkülözni a munkavállalókat.
- A szakképzési program tanulóközpontú legyen, személyes, vagy vegyes tanulási formák igénybevételét tegye lehetővé,
- A szakképzési programok a tanulási eredményeket határoznak meg, szükség szerint egységekre (modulokra) bontva,
- A szakképzésben oktatók továbbképzéséről gondoskodni kell annak érdekében, hogy: színvonalas képzést nyújtsanak; valamint a hatékony innovatív képzési módszereket sajátítsanak el.
- A szakképzés fejlesztésébe be kell vonni a szociális partnereket és az összes érdekelt felet, köztük a szakképzési intézményeket, az ágazat képviselőit és a legkülönbözőbb méretű vállalkozásokat, az állami és magán foglalkoztatási szolgálatokat, a szakképzésben dolgozó oktatókat és képviselőiket, a közvetítő szerveket, például az iparkamarákat, a kézműves kamarákat, a szakmai és ágazati szervezeteket, hatóságokat.
- A szakképzésnek reagálni kell a felnőtt lakosság növekvő képzési és átképzési igényeire, a szociális partnerekkel közösen azonosított készségigényeinek kielégítésére.
2021.09.29. 15:00-18:00
A munkaértekezletre az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület egyesületi tagjai kaptak meghívást. A rendezvényen a szakmai módszertani fejlesztés feladatai a háttértanulmány tükrében került bemutatásra.
Szakmai módszertani fejlesztés előzményei
- Elemző tanulmány, hatásvizsgálat készítés
- Online kérdőív kidolgozása, kérdőívek online kiküldése, adatgyűjtés, kérdőíves adatok feldolgozása, elemzése – összegző tanulmány készítés
Képzésfejlesztés folyamata
- Munkaértekezlet – a munkáltatók bevonásával az alkészült tanulmányok következtetéseinek bemutatása, véleményezése
- Interjúk a szociális partnerekkel -tanulmány
- Képzési program, képzési módszertan kidolgozása
- Munkaértekezlet – képzési program, módszertan véleményezése
Képzésfejlesztés folyamata
- Pilot képzés megvalósítása
- A pilot képzésben érintett munkáltatók és munkavállalók tapasztalatainak összegyűjtése
- Tapasztalatok alapján zárótanulmány készítés
- Eredmények terjesztése
Javaslatok a módszertani fejlesztéshez
- A képzési program, a képzés módszere alkalmazkodjon a munkahelyek igényeihez. A képzési programok aktualizálását a készségigények előrejelzésére szolgáló mechanizmusokkal segítsék.
- A képzési program hossza, tartalma a szociális partnerek által meghatározott változó készségigényekhez igazodjon.
- A program tartalmazzon munkaalapú tanulási elemeket,
- A szakképzési program tanulóközpontú legyen, személyes, vagy vegyes tanulási formák igénybevételét tegye lehetővé,
- A szakképzési programok a tanulási eredményeket határoznak meg, szükség szerint egységekre (modulokra) bontva,
- A szakképzésben oktatók továbbképzéséről gondoskodni kell annak érdekében, hogy: színvonalas képzést nyújtsanak; valamint a hatékony innovatív képzési módszereket sajátítsanak el.
- A szakképzés fejlesztésébe be kell vonni a szociális partnereket és az összes érdekelt felet, köztük a szakképzési intézményeket, az ágazat képviselőit és a legkülönbözőbb méretű vállalkozásokat, az állami és magán foglalkoztatási szolgálatokat, a szakképzésben dolgozó oktatókat és képviselőiket, a közvetítő szerveket, például az iparkamarákat, a kézműves kamarákat, a szakmai és ágazati szervezeteket, hatóságokat.
- A szakképzésnek reagálni kell a felnőtt lakosság növekvő képzési és átképzési igényeire, azonosított készségigényeinek kielégítésére